B4

Krautrock-noise-east bloc psychedelic

Skupina B4 vznikla nedopatřením v roce 1998 na festivalu v Turnově, když bylo třeba nahradit chybějící kapelu. Od té doby působí v proměnlivém obsazení se stálým jádrem tvořeným klávesistou Davidem Freudlem, kytaristou Tomášem Procházkou a bubeníkem Leošem Kropáčkem. Od začátku se zabývá improvizovanou hudbou postavenou na psychedelii a fragmentech noise , jazzu a rocku se zvláštním zřetelem na specifický zvuk bývalého východního bloku.

B4 je patrně jediná česká hudební skupina provozující aktivně krautrock.

Studiové nahrávky a živá vystoupení skupiny se značně liší, podobně jako v případech Can nebo Nurse with Wound jsou jednolitým proudem divoké improvizace. Stejně jako u britských The Bays se dá v jejich případě říci, že: "performance is the product."

Error in my soul z nové desky Lux Oxid

Skupina se již před lety rozhodla používat výhradně historické analogové nástroje, jejich nástrojový park tedy tvoří varhany Vermona, analogové klávesy Korg a Siel, pásková echa a repliky italských kvákadel ze šedesátých let.

Jako svou inspiraci uvádí B4 české tvůrce Petra a Pavla Ormovy, Steve Reiche, projekt Medeski,Martin and Wood, Einstuerzende Neubauten a zejména pak dvě skladby projektu Money Mark Information contraband a Push the button.

B4 nahráli a vydali ve vlastním studiu vlastním nákladem několik CDr, z nichž první je také k dispozici jako free download. V roce 2010 vydali u pražského labelu Polí pět první oficiální nahrávku RINGO GEORGE PAUL JOHN.

V roce 2011 vyšlo u stejného vydavatelství dvojalbum Didaktik Nation Legendary Rock, oceněné později cenou Vinyla za album roku 2011.

Z recenzí

"Tahle hudební bojovka, při které se automatický bubeník z NDR povaluje vedle moderního notebooku a hudební software si tyká s elektronickými kytarovými efekty made in Tesla Vráble, opět dokazuje, že poklady se občas objevují právě tam, kde je nikdo nečeká."

Antonín Kocábek,Týden.cz

"Béčtyřka může být nejpodstatnější českou kapelou nadcházející éry, právě nové časy jí však neusnadňují pozici. Rozhlédneme-li se po dnešní scéně, najdeme dost "nových" kapel tvořených čtyřicátníky, kteří až nyní našli způsob, jak cosi vyslovit jedinečně. Aktivnější publikum by si nemělo B4 (a rovnou dodejme i Handa Gote) nechat ujít. Od nástupu "divadelních" kapel MIDI LIDI a Dva se na české scéně nic lepšího nepřihodilo."

Pavel Klusák, Lidové Noviny

"Musí se slyšet. Jedna z nejosobitějších domácích kapel je nyní po tvůrčí stránce

rozjetá možná nejvíce za svou zatím dvanáctiletou existenci."

Jan Faix, HIS Voice

"B4 aktuálním dvojalbem dokazují svou silnou formu a potvrzují, že řazení předchozího alba k nejzajímavějším tuzemským titulům loňského roku, rozhodně nebylo náhodné. Takhle nápaditě si zároveň s vstřícnými melodiemi, promyšleným zvukem i  kombinací muzikantství s experimentem u nás zkrátka opravdu nikdo jiný nehraje."

Antonín Kocábek,Týden.cz

"B4, to je radost z hudby a inteligentní, sebejisté zacházení s možnostmi její historie. Pochybuji, že v Česku letos vyjde lepší deska."

Petr Ferenc, ČRo Wave