Changemakers

Náš svět je v nebezpečí. Musíme s tím něco dělat, zachránit sami sebe i naši modrou planetu. Ale jak? Na webu, kde jinde! Z internetu zaznívá polyfonie hlasů: promlouvají k nám optimističtí snaživci o společenské změny, horliví aktivisté, osamělí blogeři i autoři ezoterických poselství ... virtuální changemakeři. Yes, we can - change the world!

Autoři a umělecký tým, info:

Scénář a režie:

Jiří Adámek

Hudba:

Ondřej Adámek

Choreografie:

Zuzana Sýkorová

Scéna a kostýmy:

Andrea Bolte

Dramaturgie:

Bernhard Glocksin

Hrají:

Samia Dauenhauer

Magdalena Ganter

Anna Kubelik

Dominik Stein

Jan Uplegger

Hudebně-hlasová kompozice Changemakers je založená na koláži úryvků ze skutečných webových stránek a blogů, zabývajících se představami, jak změnit svět a sjednotit lidstvo. Vzniká vokální hra mezi jazykem, rytmem a zpěvem. Na tomto česko-německém projektu spolupracují divadelní režisér Jiří Adámek a jeho bratr, skladatel Ondřej Adámek, na scéně berlínské Neuköllner Oper.

V srpnu 2008 získal Adámkův projekt Tiká tiká politika (2006) cenu na soutěži Mezinárodního divadelního institutu (ITI) „Music Theatre Now". Vedení Neuköllner Oper si tehdy všimlo práce českého režiséra a skupiny BocaLocaLAB, jejichž práci producentsky a organizačně zajišťuje jedefrau.org, a pozvalo Jiřího Adámka s produkcí Evropané na Evropský festival jiného hudebního divadla „Open Op" do Berlína. Festival „Open Op", který Neuköllner Oper uvedla v život roku 2010, má za cíl představit produkce nových a současných forem hudebního divadla v mezinárodním kontextu.

Při řadě rozhovorů mezi Prahou a Berlínem se posléze domluvily podmínky spolupráce a vytříbily názory o společné produkci - zrodili se Changemakers. Díky spolupráci s jedefrau.org, která má za cíl podporu nezávislých divadelních skupin v Čechách a kooperaci mezi představiteli performativních umění, bude Neuköllner Oper s Changemakers v květnu 2011 k vidění i v Praze. "Čtvrtá berlínská opera leží v Neuköllnu - ale slyšet je celoevropsky", prohlásila Hortensia Völckers, umělecká ředitelka Německé spolkové kulturní nadace, při zahájení festivalu OpenOp - tato slova nyní nacházejí své naplnění!

Projekt vzniká za podpory Česko-německého fondu budoucnosti a nadace Friedrich Naumann Stiftung für die Freiheit.

Autoři a umělecký tým

Jiří Adámek - scénář a režie

(1977) vystudoval režii na Katedře alternativního a loutkového divadla na Akademii múzických umění v Praze. Po řadě experimentálních projektů loutkových a site-specific vyvinul Adámek originální typ hudebního divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní přístup k jazyku (fragmentaci či rytmizaci slov, hru s polo-abstraktními shluky slabik a hlásek). U svých hudebně-divadelních projektů působí Adámek nejen jako režisér, ale i autor libreta popřípadě hudby. Má za sebou několik stáží ve Francii, je výrazně ovlivněný francouzským postmoderním théâtre musical. Od vytvoření první celovečerní inscenace „hudebně-divadelního" typu získal Adámek různá ocenění: za inscenaci Tiká tiká politika (2006) mezinárodní cenu Music Theatre Now a cenu za originální divadelní tvar na festivalu Kontakt 2009 v Toruni. Inscenace pro děti Z knihy džunglí (2007) byla oceněna ve třech kategoriích na Mateřince v Liberci a získala Cenu Alfréda Radoka za scénografii. Projekt Evropané (2008) byl nominován na Cenu Sazky a Divadelních novin. Tiká tiká politika a Klikněte na video (2008) vznikly i v rozhlasové verzi. Adámek byl rovněž jmenován festivalem Next Wave 2007 Osobností roku v oblasti alternativního divadla za hudebně-scénické kompozice a jejich teoretickou reflexi. Divadlu typu théâtre musical se teoreticky věnuje především ve své doktorské práci  Théâtre musical. Divadlo poutané hudbou která vyšla v nakladatelství AMU 2011. Působí jako pedagog na DAMU.

Ondřej Adámek - hudba

(1979) se narodil v Praze, vystudoval skladbu na pražské AMU ve třídě Marka Kopelenta a na pařížské konzervatoři. Komponuje orchestrální, komorní, vokální a elektroakustickou hudbu a  věnuje se též spolupráci se současnými choreografy. V dubnu 2002 získal stipendium UNESCO za spolupráci s taneční company Gaara v Nairobi (Produkce Abila). Vytvořil kompozice pro významné festivaly, jako např. Wittener Tage für neue Kammermusik, Agora Festival (IRCAM, Paříž), Ars Musica (Lutych), Les Musique (GMEM, Marseille), Varšavský podzim a pro soubory jako Klangforum Vídeň, Orchestre National d`Île de France, Les Percussions de Strasbourg, Braniborské synfoniky a Lucerne Festival Academy Orchestra (premiéra pod vedením Pierra Bouleze). Skladbu „Nôise" pro 27 nástrojů uvedl v únoru 2010  Ensemble Intercontemporain v Paříži. Pro Diotima Quartet zkomponoval smyčcový kvartet, který byl uveden na Donaueschinger Musiktagen 2010, dále vytvořil skladby pro Ensemble Orchestral Contemporain v Lyonu a Ensemble Intercontemporain v Paříži. Adámkovy skladby byly oceněny v mezinárodních soutěžích, jako např. Prix de Bourges (IMEB, 2003),  Prix Métamorphoses (Belgie 2002, 2004) či Cenou maďarského rozhlasu (2004). Roku 2004 spolupracoval s Nouvel Ensemble Moderne v Montrealu, roku 2006 získal cenu za skladbu na 2. braniborském bienále a roku 2009 Prix de la SACEM (v Paříži). Ve svém hudebním jazyce spojuje Adámek elementy současné klasické hudby se stylizovanými prvky hudby vzdálených kultur (např. Bali, Nová Kaledonie, Japonsko, Andalusie). Ve svých skladbách kombinuje jednoduchost hudebního gesta s rafinovaným propracováním barev zvuků. Od podzimu 2010 do 2011 je Adámek stipendistou berlínského rezidenčního Programu pro umělce DAAD.

Zuzana Sýkorová - choreografie

(1977) vystudovala taneční konzervatoř Duncan Centre v Praze. Absolvovala dvě stáže afrického tance ve Francii, který posléze vyučovala v Praze.  Od druhé poloviny 90. let spolupracovala s japonským tanečníkem a choreografem Min Tanakou jak v Praze, tak i v Japonsku. Spoluzaložila a pracovala se skupinou Envoi (hudba, tanec, slovo). Od roku 1999 vyučuje techniku, improvizaci a choreografii na konzervatoři Duncan Centre v Praze. Jako tanečnice spolupracovala se skupinou TOW, která spojuje tanec a moderní technologie. Od roku 2008 spolupracuje s Jiřím Adámkem, mj. na choreografiích pro hry Evropané (2008) a Teritorium (2009). S Evou Blažíčkovou pracovala na projektu pro  tanečníky, děti ze základních škol, orchestr a dětský sbor Špalíček (200 účinkujících, 2007-2009) jako pomocný choreograf a tanečník. Výchozím bodem pro její pohybové vnímání je nejpřirozenější lidský pohyb - chůze.

Andrea Nolte - scéna a kostýmy

vystudovala architekturu, scénografii a grafiku na Vysoké umělecké škole v Berlíně-Weißensee a na North Carolina State University v USA. Roku 1995 získala cenu Rudolfa-Müllera za architekturu. V letech 1996-2002 působila jako architektka v Berlíně a Rotterdamu a realizovala stavby dle vlastních návrhů. V letech 2002-2004 studovala magisterský obor scénografie a kostýmy na Technické univerzitě v Berlíně.

Pracovala pro divadlo, film a televizi. Roku 2004 připravila výpravu pro "Bankovní přepadení" (televize Sat 1), roku 2005 výpravu pro produkci i Rossiniho Příležitost dělá zloděje (režie Florian Lutz). Roku 2006 byla autorkou kostýmů pro hraný film "Goldjunge". Spolupracovala s Es Devlinem (scénografie) na GranTeatre del Liceu v Barceloně a na Opeře v Lipsku. V Neuköllner Oper pracovala poprvé roku 1997 jako autorka výpravy. Připravila scénu a kostýmy pro hry Major Dux (2007, režie Volker Schmidt), Piraten (2008, režie Andreas Gergen) a Peer lügt! (2010, režie: Volker Schmidt). Téhož roku ztvárnila prostory pro evropský festival jiného hudebního divadla "OpenOp", pořádaný Neuköllner Oper.

Bernhard Glocksin - dramaturgie

vystudoval hudební vědu, germanistiku a politiku na univerzitách v Kolíně nad R., Tübingen a Marburku. Od roku 1986 působil jako dramaturg hudebního divadla, činohry a tanečního divadla, nejprve na Dolnosaském státním divadle Hannover, později v divadle Theater am Neumarkt v Curychu a Zemském divadle v Salcburku. Od roku 1995 byl šéfdramaturgem a osobním referentem intendanta Státního divadla v Mohuči, 1999-2002 šéfdramaturgem a zástupcem intendanta Německého divadla v Göttingen. Od roku 2004 zastává pozici uměleckého vedoucího a připravuje program Neuköllner Oper. Zde se dramaturgicky podílel na mnoha produkcích a je autorem inscenace Die getauschte Schule a Der Fall Rigoletto. Působí jako člen odborných porot, autor projektů (Berlinale 2004, Dům kultur světa/schauspielfrankfurt 2004), píše libreta pro hudební divadlo (mj. Vídeň 2003, Amsterdam/Stuttgart/Vídeň 2007). Připravuje text pro Rheingold Feuerland na hudbu Simona Stockhausena a Richarda Wagnera.

Účinkující

Samia Dauenhamer

Jako osmiletá debutovala na Festivalu v Bad Hersfeldu. Rozhodnutí věnovat se herecké profesi na sebe nedalo dlouho čekat. Od roku 2008 ji berlínské publikum mohlo vidět na scénách Hebbel am Ufer a již několikrát na Volksbühne. Changemakers je její první projekt pro Neuköllner Oper. Kromě divadelních produkcí spolupracovala jako tanečnice se zpěvákem Janem Delayem, účastnila se turné Gerharda Schöneho a spolupůsobí na literárních čteních.

Magdalena Ganter

pochází ze Schwarzwaldu, od roku 2006 studovala na berlínské Univerzitě umění (UdK) zpěv, tanec a herectví. Roku 2007 byla finalistkou německé spolkové pěvecké soutěže (muzikál-šanson) a minulý rok studium úspěšně zakončila. Během studia vystupovala na Neuköllner Oper v roli Lisy v kultovním muzikálu Leben ohne Chris. Následovala angažmá na Zemském divadle Altenburg, Městském divadle Gera, Staré opeře Erfurt, Opeře Kamenice a na Festivalu Kurta Weilla v Desavě. Od května 2011 bude hrát roli Suri ve hře 20.000 mil pod mořem na Zemském divadle v Eisenachu.

Anna Kubelik

se narodila v Lucernu (Švýcarsko) a vyrostla v USA, Rakousku a Velké Británii, je vnučkou dirigenta Rafaela Kubelíka. Na scéně stála od dětských let, např. na Salcburckém festivalu. Studovala herectví v Londýně (RADA - Royal Academy of Dramatic Arts a CityLit), Hamburku a Berlíně. Od roku 2006 žije v Německu, kde pracovala na scénách v Hamburku (Divadlo Monsun a Činohra) a Berlíně (Německé divadlo a Divadlo Maxima Gorkého). Aktuálně působila na Volksbühne v různých hrách (režiséři René Pollesch, Jérôme Savary, Dimiter Gotscheff a Axel Wandke). V Berlíně, Hamburku a Düsseldorfu hrála v krátkých filmech v režii Marieke Zwilling a Maxe Hegewalda.

Dominik Stein

vystudoval herectví na Vysoké škole hudby a dramatických umění v Hamburku. Následovala delší angažmá na Státním divadle v Norimberku a Státním divadle v Braunschweigu. Působil na celé řadě scén: Kampnagelfabrik Hamburk, Činohra Hamburk, Divadlo Brémy, Paulskirche Frankfurt, Gessnerallee Curych, Volkstheater Vídeň, Zimmertheater Heidelberk, Zimmertheater Tübingen, Zemské divadlo Tübingen, Volksbühne Berlín, Maxim Gorki Theater Berlín, T-Werk Postupim, Hans Otto Theater Postupim, Neuköllner Oper Berlín, HAU Berlín, Státní opera Berlín, Altes Schauspielhaus Berlín, Filharmonie Jena ad. V televizi pracoval pro stanice ZDF, ARD, RTL a sat1, hrál v mnoha celovečerních (účastník Berlinale 2008) i  krátkých filmech. Pro rozhlasové stanice ORF, SWR, BR, Deutschlandfunk a Deutschlandradio nahrál rozhlasové hry, v nedávné době hru "Hundelebensberatung", která získala 1. cenu na Lipském Rozhlasovém létě a 1. cenu na Rozhlasovém festivalu Berlín.

Jan Uplegger

vyrostl v Detmoldu, kde již záhy přišel do kontaktu s klasickou a novou hudbou na tamní Hudební akademii. Vystupoval jako sólový fagotista a získal ocenění na hudebních soutěžích, nicméně rozhodl se pro herectví, které studoval na semináři Maxe Reinhardta ve Vídni. Jako stipendista pobýval na Conservatoire National v Paříži. První stálá angažmá získal ve Stuttgartu a v Tübingen, roku 1998 přesídlil do Berlína. Kromě angažmá ve Frankfurtu nad Odrou, Wismaru a Stendalu působí v Berlíně jako herec na volné noze a spolupracuje s různými divadelními scénami, hraje ve filmových a televizních produkcích a spolupracuje pravidelně s rozhlasovou stanicí Deutschlandradio Kultur. V polské televizi a kině byl v nedávné době k vidění v tragikomedii "Ať žije pohřeb" ("Nilech zuje pogrom!!!") .