"Podstatou je, že celé představení vytváříte dohromady. Já jako jedinec tvořím neoddělitelný pár s autorem díla. Myslím, že se mi stává průvodcem po svých představách, uvádí mě na svou výsostnou půdu, do svého světa, a to navíc tím nejautentičtějším způsobem - nechává mi jej bezprostředně zažít. A to je to, co mi připadá zajímavé."
Cristina Maldonado se v projektu The Stranger Gets a Gift pokouší pomocí neobvyklých mediálních prostředků zkoumat možnosti a hranice prostoru, který společně vytvořili a sdílí dva sobě neznámí lidé. Performance pro jednoho diváka, vyzývá nezasvěceného cizince, aby se s umělcem podělil o jistý druh informací. Tím mezi nimi vytvoří na důvěře založené pouto, nadále rozvíjené prostřednictvím záhadného daru, figurujícího v titulu hry.
Vzniklý prostor umožňuje nejen vystoupit ze zběsilého tempa naší každodennosti, ale také odstup od zautomatizovaného používání určitých nástrojů, kterým bez hlubší reflexe propůjčujeme místy až posvátné vlastnosti. Právě přerušení běžného způsobu fungování, vtáhne naše vnímání do zcela svobodné oblasti, kde významy jednotlivých akcí nejsou předem dané a vše nové, čím do této pomyslné „skládačky" přispějeme, nabývá naprosto stejné důležitosti, jako jakýkoliv jiný její prvek. A jelikož poměr mezi tím, co dáváme a co dostáváme, je naprosto vyrovnaný, v určité chvíli hra dospívádo bodu, kdy se stává otázkou, kdo že vlastně cizinec z titulu představení je. Sama autorka tvrdí, že de-sakralizací každodenních nástrojů a mechanismů, oproštěním od jejich klasických významů, se snaží mimo jiné změnit u recipienta vnímání času a prostoru.
Koncept: | Cristina Maldonado |
Vytvořily: | Cristina Maldonado, Bethany Lacktorin, Kateřina Fojtíková, Verónica Bujeiro |
Poděkování: | Jessica Sedrán a Sodja Lotker |
Produkce: | JEDEFRAU.ORG, Barbora Vahalová |
Podpořily: | Tato performance je součástí rezidenčního programu Motus divadla Alfred ve dvoře v roce 2013. Další podporu poskytl Stage Creators Grant 2012-2014 Národního mexického fondu pro umění a kulturu (FONCA/CONACULTA). Rovněž je začleněna do projektu DISPLAYCE-Danza en Expansión a vytvořena za podpory čtyřicátého druhého článku Budget for Expenditure of the Federation 2012 v Mexiku. |
Délka: | 45 min pro jednoho diváka |
Jazyky: | česky a anglicky |
umělkyně, jejíž tvorba vychází z fyzického pohybu, který se zajímavým způsobem promítá do jejích vizuálních a konceptuálních experimentů s videem, zvukem, koláží a performancí. Sjednocuje experimentální divadlo, tanec, interaktivní umění, nová a stará média, jejími tématy jsou tělo, komunikace a intimita. Vytváří experimentální konstrukce, které spojují objekty, videa i živé jednání. Pracuje sama, nebo ve spolupráci s umělci z různých oborů. Vystupovala v Mexiku, ve východní Evropě, v New Yorku a v Montrealu. Od roku 2003 režírovala řadu divadelních projektů v České republice.
americká umělkyně korejského původu, multi-instumentalistka, zvuková umělkyně, která se zaměřuje na elektro-akustickou improvizaci. Její díla zahrnují reálné plynutí času, smyčky a zpětnou manipulaci. Pracuje s různou elektronikou, houslemi, vokály a interaktivními zdroji času. Pracuje také jako zvuková inženýrka pro televizní a filmové postprodukce, zavedla se na několika nezávislých filemech a dokumentech, nahrála a vydala několik alb, produkovala a vystupovala na výstavách ve Spojených státech a Evropě. V současné době žije a pracuje v Praze.
vystudovala nová média na akademii výtvarných umění. Zabývá se videoartem a výzkumem jazyka mediální komunikace. Spolupracovala na několika divadelních a performačních projektech (PQ, 4+4dny v pohybu, SimpleStory, Tunel, Theorem of wanting).